Siktar mot stjärnorna

Lyx, komfort och upplevelser långt bortom det vanliga – i rymden och på marken.

Intervju: Hendrik Lakeberg

Vad händer när toppskiktet av exklusiva bilar möter framtidens rymdäventyr? Följ med i ett spännande samtal mellan MICHAEL SAVAGE från Space Perspective och DANIEL LESCOW från Mercedes-Maybach om vad premiumbilar och exklusiva rymdresor har gemensamt.

I generationer har rymden fängslat, gäckat och inspirerat människan till att utforska den. Michael, vilken är din personliga relation till rymden?

  • Michael:

    Rymden har fascinerat mig ända sedan jag var liten. Jag växte upp nära Langley Air Force Base i USA där de flög experimentflygplan, och närheten gjorde att jag väldigt tidigt fick en glimt av världen runt rymdforskning. Som barn tänkte jag alltid att det skulle vara fantastiskt att gå in i sin egen hangar, kliva in i ett rymdskepp och flyga ut i rymden som med ett flygplan. Idag är den drömmen närmare verkligheten än någonsin, tack vare Space Perspective. Vi har uppstigning med en ballong, vilket är väldigt säkert. Passionen jag hade som barn har utvecklats till något mycket mer verkligt.

Banner

MICHAEL SAVAGE är VD på Space Perspective, ett företag som är banbrytande vad gäller lyxiga rymdfärder med höghöjdsballonger.

Banner

DANIEL LESCOW är chef på Mercedes-Maybach, där han är drivande bakom märkets vision att överskrida konventionella gränser. Under hans ledarskap har märket lanserat sin första helt eldrivna suv, Mercedes-Maybach EQS Suv, som sätter nya standarder i toppsegmentet.

Daniel, Mercedes-Maybach har en liknande passion för att överskrida gränser, särskilt med era senaste innovationer. Vad innebär ”going beyond” för dig personligen och för märket?

  • Daniel:

    För oss på Mercedes-Maybach är ”going beyond” en grundfilosofi i allt vi gör. Oavsett om det gäller design, teknik eller hållbarhet så utforskar vi ständigt nya sätt att förnya och omdefiniera lyx och skapa extraordinära upplevelser och stunder för våra kunder och anhängare av märket. Vi har lanserat vår första helt eldrivna Maybach-modell, Mercedes-Maybach EQS SUV, och det är samtidigt den första helt eldrivna suven i toppsegmentet. För oss är det en enorm bedrift. Och på Pebble Beach i augusti introducerade vi SL Monogram-serien – märkets första tvåsitsiga cabriolet. Det är spännande eftersom de här milstolparna inte bara handlar om bilar, utan visar vår ambition om att leverera något verkligt unikt och innovativt. Det är här jag ser kopplingen till det våra kolleger på Space Perspective gör. Vi kanske är i olika branscher, men vi delar drivet att tänja på de konventionella gränserna och leverera oförglömliga upplevelser. Vi vill alltid överträffa förväntningarna.

  • Michael:

    Jag håller med och det stämmer, det finns något universellt med önskan om att gå längre än det förväntade. Oavsett om det gäller gränserna för människans eller teknikens förmåga, så finns alltid viljan att se vad som är möjligt. Det är samma inställning som driver rymdutforskning. Folk tittar upp mot stjärnorna och undrar ”Vad finns där ute? Hur långt kan vi komma?” Det intressanta är att många astronauter ger sig av för att utforska rymden, men när de väl är där inser de att det är jorden de har upptäckt. Där uppifrån får de perspektiv på sin relation till planeten, och det är insiktsfullt. Det är en av sakerna vi vill ge människor med Space Perspective – chansen att se vår planet ur ett annat perspektiv och förhoppningsvis återvända med en känsla av djupare samhörighet med den.

Banner

Michael, kan du förklara hur en resa med Space Perspective går till?

  • Michael:

    Den resa vi erbjuder är inte lik någon annan. Vårt rymdskepp innehåller en enorm SpaceBalloon™ med en kapsel och kan nå en höjd på upp till 30 kilometer. Beroende på var du är skapar vi en uppslukande kulturupplevelse innan du ens kommer till rymdbasen. I Indien kan du till exempel rida på en elefant till kapseln. I USA kan du besöka Kennedy Space Center och sen åka en vacker, eldriven Mercedes-Maybach EQS till ett fartyg, vår marina rymdbas Voyager, eftersom vi lyfter från havet. När du väl är framme på vår rymdbas får du gå in i rymdkapseln, som är utformad med fokus på lyx och komfort. Den har till och med en bar och en toalett, som vi skämtsamt brukar kalla för ”toa med utsikt” [skrattar]. Därifrån lyfter du i knappt 20 km/h under loppet av två timmar. Eftersom du inte skjuts iväg från jorden så är det en mycket behagligare stigning. Du har tid att ta in allt och få en känsla av omfattningen av det som händer. Du får tillbringa två timmar i utkanten av rymden, njuta av utsikten och kanske ta en drink. Därefter påbörjar vi nedstigningen genom att sakta släppa ut gas från ballongen. Hela resan sker med samma ballong, man behöver inte byta till fallskärm om det inte uppstår en nödsituation. När du landar i vattnet plockar vi upp dig, och du kan välja mellan olika alternativ för återresan – speedboat, sjöflygplan eller till och med helikopter. Det handlar om att erbjuda en sömlös, lyxig upplevelse från början till slut. Det som verkligen utmärker oss är hur länge du är i rymden. De flesta alternativen för rymdturism är bara några minuter, men vi erbjuder en sex timmar lång upplevelse så att du hinner ta in allt.

Banner

Daniel, hur passar Mercedes-Maybach in i den här upplevelsen?

  • Daniel:

    Jag ser flera likheter mellan det Michael beskriver och det som vi strävar efter på Mercedes-Maybach. Våra kunder söker ofta något utöver det vanliga. Genom valet av bil uttrycker de sin personlighet och livsstil. De har skyhöga förväntningar och de kräver det extraordinära, upplevelser som är unika i sitt slag. Detta är en avgörande faktor även för Space Perspective: vi skapar båda en oförglömlig resa, den ena på jorden, den andra i rymden. Vi är väldigt stolta och glada över att erbjuda marktransporten. ”The Explorers”, eller utforskarna, som deltagarna i Space Perspective-upplevelsen kallas, får skjuts i en Mercedes-Maybach EQS SUV. Det innebär en elegant resa med högsta komfort. Utöver det utforskar vi hur vi kan få in ännu mer av Maybach-världen i själva rymdupplevelsen genom att integrera delar av vår design och gästfrihet i resan. Det handlar om att skapa en fantastisk helhetsupplevelse, från ögonblicket de lämnar hemmet tills de återvänder från rymden.

  • Michael:

    Det är faktiskt en av de saker som gör det här samarbetet så värdefullt – upplevelsen av rymden är så extrem, ändå vill vi att alla ska ha det bekvämt hela tiden. Du befinner dig i en miljö utan luft och där du utsätts direkt för solstrålningen. Det är kallt. Men när kunden kommer in och sätter sig i ett lyxigt lädersäte med alla fina detaljer blir det en unik upplevelse. Det fantastiska är hur sömlöst Mercedes-Maybach förhållningssätt till lyx överensstämmer med det. Oavsett om du sitter i en rymdkapsel eller i en Mercedes-Maybach, så känner du dig isolerad från världen utanför, insvept i en upplevelse som tillåter dig att koppla av, reflektera och njuta av stunden, även i extrema miljöer.

  • Daniel:

    Det ni gör är modigt och extremt innovativt, ett pionjärprojekt. Den pionjärandan ligger också till grund för Mercedes-Maybach. Vi förenar toppteknik från Mercedes med en extra dos av lyx från Maybach, och kombinationen känns nära besläktad med det Michael beskrev. Vi vill också skapa avkopplande stunder för våra kunder i den oas som är deras Mercedes-Maybach, där de har en stund för sig själva och tid att reflektera.

Banner

Du nämnde tidigare att kunder söker upplevelser utöver det vanliga. Vilken roll spelar tekniken för Mercedes-Maybach när det gäller att forma dessa upplevelser?

  • Daniel:

    För oss går teknik och hantverk hand i hand. När kunder väljer en Mercedes-Maybach väljer de inte bara en bil, de väljer en upplevelse som passar deras livsstil och personlighet och som överträffar deras förväntningar. Våra kunder, från kungligheter till världsartister, förväntar sig en hög nivå av individualisering och komfort, och tekniken hjälper oss att leverera det. Ta vår ljudanläggning som exempel. Den är utformad för att skapa en intensiv ljudupplevelse med känslan av att sitta i en konsertsal. I bilen skapar vi en stämning som är i skarp kontrast till världen utanför. Det kan kännas som en lyxig oas. Så vi hittar ständigt nya sätt att integrera avancerad teknik i våra bilar medan vi bevarar arvet och hantverket som definierar Mercedes-Maybach.

Maybach är känt för att omdefiniera lyxupplevelser. Hur tror du att lyx ser ut i framtiden, särskilt om du tänker på innovation?

  • Daniel:

    För oss handlar allt om ”going beyond”. Vissa beskriver upplevelsen i en Mercedes-Maybach som närmast magisk, vilket också stämmer med vad kunderna troligen skulle uppleva med Space Perspective. Vår ambition är att driva innovation ännu längre, att vara först. Vi gillar inte att kompromissa med lyxupplevelsen. Tvärtom ser vi ny teknik och nya sätt att göra och uppleva som en möjlighet att ta lyx till nya höjder. Innovation är grundläggande för märkets framtid, och vi har tagit oss an den uppgiften.

Banner

Okej, är ni båda redo för en rymdfärd?

  • Daniel:

    Det skulle vara fantastiskt att få uppleva det själv en dag. Så jag är absolut redo, Michael.

  • Michael:

    Taget! Jag ska delta i en av våra testflygningar, och jag har anmält mig som frivillig för att testa landningssystemet med fallskärm. Jag litar fullständigt på teamet som har byggt våra säkerhetssystem. Fast självklart får de gärna testa det utan människor några gånger först [skrattar]. När vi har sett att det fungerar är jag redo att uppleva rymden på nära håll.

Sikta mot stjärnorna

Den första kommersiella flygresan med Space Perspective planeras till 2025. Läs mer och håll dig uppdaterad om deras resa på spaceperspective.com