Mercedes-AMG ONE: Formel 1-bilen för allmänna vägar

TEXT OCH BILDER: Mercedes-AMG

Idén med en Formel 1-driven gatbil är inte bara visionär - den är också extremt ambitiös. Är det möjligt att skapa en bil som kan leverera maximal prestanda på racerbanan och samtidigt användas i vardagen?

Banner

I Formel 1 handlar det om att vinna lopp, vilket innebär att utsläpp, buller och till och med motorns livslängd får ge vika för kampen om en plats på prispallen. Så har det alltid varit i motorsportens främsta gren.

Men i den verkliga världen är reglerna som bekant helt annorlunda.

Kan de två världarna någonsin försonas?

Vi träffade Adam Allsopp, Project ONE Powertrain Director på Mercedes-AMG High Performance Powertrains, för att ta reda på mer om världens kanske mest avancerade gatbil: Mercedes-AMG ONE.

Banner

Hej Adam. Vad är det som gör Mercedes-AMG ONE så speciell?
Vi har lyckats konvertera en Formel 1-motor – en motor som är konstruerad för att vinna lopp och som inte har några utsläpps- eller bulleraspekter – så att den uppfyller alla krav för körning på allmänna vägar. Ingen har någonsin gjort det förut.

Det låter komplicerat. Vad var ert huvudfokus?
Först och främst var vårt mål att skapa en motor som skulle klara av att användas. Motorn i Mercedes-AMG ONE är konstruerad för att hålla i cirka 31 000 kilometer.

Det låter inte som särskilt mycket…?

Jämfört med en vanlig produktionsmodell från Mercedes-Benz, som lätt kan gå en halv miljon kilometer med regelbundet underhåll, är det inte mycket. Men Mercedes-AMG ONE är allt annat än vanlig. Och som jämförelse kan nämnas att det är helt normalt att motorn i en Formel 1-bil bara klarar några få lopp innan den antingen måste renoveras eller helt bytas ut. Med tanke på det är en förväntad livslängd på 31 000 kilometer faktiskt ganska rimlig.

 

Banner

Så vad har ni gjort för att förlänga motorns livslängd? 
Vi har optimerat på alla tänkbara ställen. Vi har t.ex. sänkt kompressionsförhållandet, ändrat bränsleinsprutningen och luftflödet, vevhuset har förstärkts och som en extra detalj är katalysatorn eluppvärmd. Men allt detta är bara justeringar. Likheterna med den ursprungliga Formel 1-motorn går inte att komma ifrån.

Hur är det med avgasutsläpp?
Det var vår nästa utmaning. Eftersom Formel 1-bilar inte använder några katalysatorer eller partikelfilter var vi tvungna att optimera förbränningen med ett extra insprutningssystem och det senaste inom katalysator- och filterteknik. Detta har gjort det möjligt för oss att uppfylla de tillåtna utsläppsgränserna.

Så hur fungerar en sådan här motor i verkligheten?
Den kombinerar det bästa från två mycket olika världar. Målet var att ta en prestandamotor som är utformad för livet på racerbanan och göra den användbar i vardagliga situationer som till exempel trafikstockningar.

Kom ihåg att en Formel 1-bil går på tomgång mellan 4.000 och 5.000 varv. Det är bra på tävlingsbanan, men helt otänkbart i stadstrafik. Det skulle inte bara vara alldeles för bullrigt, det skulle också leda till alldeles för höga utsläpp vid normal stadskörning.

Lösningen på detta problem var möjligheten att köra bilen helt elektriskt tack vare två elmotorer på framaxeln som vardera levererar en effekt på 120 kW.

Banner

Finns det några särskilda komponenter i motorn som du skulle vilja lyfta fram?
Det finns många, men en av de mest intressanta detaljerna är att Mercedes-AMG ONE är den enda bilen för allmänna vägar som använder pneumatisk ventilstyrning. Det gör att motorn kan nå extrema varvtal – runt 11.000 varv per minut.

En Formel 1-bil kan faktiskt gå ännu högre, men vi måste ta hänsyn till gränserna för komponenterna – till exempel växellådan. Det är därför vi har begränsat dem. Men att accelerera upp till bara 7.000 varv känns fantastiskt. Och när vi kommer över 7.000 varv är det som en fullkomlig explosion av kraft, eftersom hybridsystemet och förbränningsmotorn ger en kombinerad systemeffekt på över 1.000 hästkrafter.

Banner

Den elektriska turboladdaren är en ganska speciell funktion. Kan du berätta lite mer om den?
En eldriven turboladdare är inte något man normalt ser i gatbilar. Normalt sett drivs en turboladdare enbart av avgaserna. Det är ganska effektivt, men nackdelen är att effekten levereras med en liten fördröjning vid acceleration.

I Mercedes-AMG ONE drar en elmotor upp turboladdaren i varv i förväg, så att motorn kan leverera kraft omedelbart. Detta bidrar till en otroligt effektiv respons när du gasar. Samtidigt fungerar turbon också som en generator som utnyttjar värmeenergi som annars skulle gå till spillo. Den energin kan användas för att ladda batteriet istället för att bara försvinna som heta avgaser.