Elektriska Mercedes-Benz G-Klass kompromissar inte med kraft och komfort

Text: Hendrik Lakeberg

Nya Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology tar den ikoniska Mercedes-Benz-modellen in i e-mobilitetens tidsålder. Och det gör den utan att kompromissa med den världsberömda och ikoniska kärnkompetensen – en helt exceptionell terrängkörningsförmåga.

Banner

G-Klass erbjuder också yppersta klass på insidan – med otrolig komfort, MBUX och sofistikerade designversioner

Från sandiga stigar i Australiens outback till branta och steniga bergsvägar i Österrike och de vilda gatorna i New York City. G-Klass har inga gränser. Dess unika terrängkörningsegenskaper uttrycks i en minimalistisk design, vars kantiga linjer framhäver funktionen framför allt. Mercedes-Benz har hållit sig till den här principen i 45 år. Under de senaste årtiondena har denna kompromisslösa inställning gjort G-Klass till en eftertraktad designklassiker i hela världen – ett fordon som är svårt att missa ute på vägarna. Visuellt är bilen nästan oförändrad och har byggts med stolthet i Graz i Österrike i över fyra årtionden.

”Stronger than time”, mottot för generationen som introducerades 2018, gäller i ännu högre grad år 2024. G-Klass har bibehållit sin åtråvärda exteriör genom noggrant utvalda och subtila justeringar i designen, samtidigt som Mercedes-Benz ingenjörer ständigt har sett till att dess funktioner ligger i teknikens absoluta framkant. Med andra ord står G-Klass emot tidens tand så väl att den i dag skulle kunna beskrivas som ”framtidssäker”.

Alla nya modeller har samtidigt elektrifierats med en mildhybrid, vilket förbättrar prestandan och minskar bränsleförbrukningen. Förutom nya G 500 och nya G 450 d, med den största övergripande ökningen i prestanda, har Mercedes-AMG G 63 också fått en uppdaterad V8-motor. Elektriska G-Klass är ny i familjen och G 580 with EQ Technology kommer snart att ge sig i kast med olika körutmaningar.

Banner

G-Klass erbjuder också det ypperligaste inom Mercedes-Benz-komfort i interiören med MBUX och sofistikerade designversioner.

Den största utmaningen

Föraren av elektriska G-Klass upplever under körning G-ROAR, ett särskilt utvecklat ljud som ger bilen dess akustiska signatur. Den största utmaningen som Mercedes-Benz ingenjörer ställdes inför under utvecklingsarbetet var däremot att föra över den sofistikerade differentialväxeln till ett eldrivet fordon. De lyckades. Fyra individuellt kontrollerbara elmotorer nära hjulen driver bilen. Var och en har en högsta effekt på 108 kW, motsvarande en total effekt på 432 kW (587 hk), vilket ger G-Klass en kraftfull eldriven körupplevelse. Eldriften garanterar också enorm dragkraft och smidig kontroll.

Individuell körglädje

Differentialspärrarna på nya elektriska G-Klass använder virtuella spärrar genom vridmomentsstyrning istället för mekaniska spärrar. Detta gör att ett genuint och fullständigt variabelt vridmoment i drivningen kan distribueras på de individuella hjulen. Föraren kan välja mellan fem körlägen med DYNAMIC SELECT-funktionen: INDIVIDUAL, SPORT, COMFORT, TRAIL och ROCK. Styrningens, dämpningens och gaspedalens egenskaper justeras för att passa den valda inställningen. Terrängtilläggsväxeln LOW RANGE är tillgänglig för körning off road, och när den aktiverats blir körprogrammen ROCK och TRAIL tillgängliga för riktigt häftiga terrängkörningsäventyr. Föraren kan också justera styrningens, dämpningens och gaspedalens egenskaper helt efter eget huvud i INDIVIDUAL-läget. Även med EQ-teknik förblir G-Klass alltså en bil för dem som verkligen vill vara aktiva i sin körning.

Banner

Terrängbilen framför andra

En av de viktigaste faktorerna under utvecklingen var att köregenskaperna för helt elektriska G-Klass inte på något vis fick vara sämre än de nya modellerna med förbränningsmotor och mildhybridteknik. Testförarna blev knappast besvikna efter sitt besök på ökända Schöckl, den ultimata testbanan för G-Klass. G-Klass är känd för att klara en lutning på upp till 100 procent (45 grader). Men hur klarar sig nya G 580 with EQ Technology? ”Nya G-Klass höjer ribban för riktiga äventyr ännu en gång. Den är idealiskt utrustad för att fortsätta sin framgångssaga, med eldriftsportföljen, vårt banbrytande infotainmentsystem MBUX och extra bekvämligheter såväl som terrängfunktioner. Nya G-Klass kombinerar en enastående körupplevelse med en exceptionell digital upplevelse”, säger Markus Schäfer, styrelseledamot i Mercedes-Benz Group och teknikchef.

Kompromisslös kraft och komfort

En sak är säker: den som väljer en elektrisk G-Klass kompromissar inte med något. Underredets robusta högteknologiska skyddsplatta i kolfiberkomposit skyddar batteriet från stötar. Med andra ord: Den högteknologiska underredsskyddsplattan kan motstå tyngden av fyra G-Klass koncentrerad på en yta lika stor som en flaskbotten.

Mercedes-Benz har också höjt ribban när det gäller den sedvanliga komforten i kupén. Från navigation med augmented reality till de två helintegrerade 11,6 tums pekskärmarna i baksätet (tillval), som också ger perfekt underhållning under körningens gång. Detta eftersom Mercedes-Benz multimediesystem MBUX nu är fullt tillgängligt i alla bilar från den senaste modellgenerationen. Burmester® 3D surround sound-systemet och Dolby Atmos, båda tillval, erbjuder en omslutande ljudupplevelse som skänker en ny auditiv dimension till bilen.

Banner

Robust legendar

Elektriska G-Klass förblir i grund och botten förvisso sitt ursprung trogen, men fansen kommer att se en hel del nyheter, precis som i nya G 500 eller Mercedes-AMG G 63. En ny egenskap är till exempel tillvalet av en kylargrill med svart panel, integrerad ljusslinga och krominfattning, som subtilt visar att denna G-Klass är eldriven. Vissa saker, som de robusta dörrhandtagen, förblir desamma. De signalerar till föraren så snart dörren öppnas att denna nya Mercedes-Benz-ikon är omisskännlig och tidlös.

Edition One

Lanseringen av G 580 with EQ Technology uppmärksammas också med en begränsad upplaga av terrängbilen vid namn EDITION ONE. Denna specialmodell kommer både att finnas tillgänglig i den nya färgen MANUFAKTUR South Sea Blue Magno (se bilden ovan) och i fyra andra färger. Fälgarna på EDITION ONE mäter 20 tum och är helt svarta, precis som dörrhandtagen. Blå bromsok på fram- och bakhjulen och en blå dekorlist i stötfångarnas skyddspaneler framhäver exteriören. Bakpartiet har en låda i ny design istället för det välkända reservhjulshöljet. Den blåa färgen som dominerar denna bil utifrån återspeglas också på insidan i exklusiva blå kolfiberdelar och blå dekorsömmar.

Mer information finns på: mb4.me/EditionOne