Helt elektriska VISION EQXX har kört över 1 000 kilometer på en enda laddning, och därmed lägger Mercedes-Benz ribban för elektrisk mobilitet.
Helt elektriska VISION EQXX har kört över 1 000 kilometer på en enda laddning, och därmed lägger Mercedes-Benz ribban för elektrisk mobilitet.
Mercedes-Benz VISION EQXX presenterades som konceptbil i början av 2022, och redan nu har den tagit sig an de europeiska vägarna och åstadkommit en imponerande räckvidd och effektivitet. Resan utgick från Mercedes-Benz utvecklingscenter i Sindelfingen i Stuttgart och fortsatte tvärs över de schweiziska Alperna, genom norra Italien till slutdestinationen Cassis nära Marseille i södra Frankrike. Totalt for den elektriska konceptbilen över 1 000 km – och hela resan gjordes på en enda laddning.
Hela sträckan kördes på allmän väg, till en början i kallt och regnigt väder, och i både normala hastigheter samt upp till 140 kilometer i timmen på tyska motorvägar och nära hastighetsbegränsningen på övriga vägar. Bilens ladduttag var förseglat och allt övervakades av en oberoende expert från det tyska test- och certifieringsorganet TÜV Süd. Temperaturen låg på 3–18 grader Celsius. Den totala distansen var precis över 1 008 kilometer, och då hade bilen fortfarande ström kvar. Vid ankomsten till slutdestinationen – efter 11 timmar och 32 minuters körning – var batteriets laddningsnivå omkring 15 procent, vilket motsvarar en resterande räckvidd på omkring 140 kilometer. Den genomsnittliga förbrukningen över hela sträckan var så låg som 8,7 kWh per 100 kilometer.
Vi gjorde det! Genom att köra mer än 1 000 kilometer i vanlig trafik med en förbrukning på bara 8,7 kWh per 100 kilometer, har vi med VISION EQXX helt enkelt skapat den mest effektiva Mercedes-EQ modellen någonsin. Hela teknikprogrammet bakom bilen utgör en viktig milstolpe i utvecklingen av elektriska fordon och underbygger vårt strategiska mål att bli ledande på detta område, säger Ola Källenius, vd och styrelseordförande på Mercedes-Benz Group AG.
Det är kombinationen av en extremt strömlinjeformad design, en relativt låg vikt och innovativ teknik på en rad områden som ger VISION EQXX dess imponerande räckvidd. Med ett så lågt cw-värde som 0,17 – i jämförelse med EQS, världens mest aerodynamiska personbil, med ett cw-värde på 0,20 – glider konceptbilen praktiskt taget genom vinden.
Detta beror på den droppformade karossen med en elegant och coupéaktig form baktill, där spårvidden mellan bakhjulen är 50 millimeter smalare än mellan framhjulen. Den variabla diffusern baktill aktiveras automatiskt när hastigheten når 60 kilometer i timmen och bidrar till att optimera luftflödet och reducera luftmotståndet.
Tack vare drivlinans 245 hästkrafter (180 kW) kunde VISION EQXX lätt ta sig uppför de branta stigningarna som den ställdes inför under den över 1 000 kilometer långa körningen. Syftet var dock att göra det med lägsta möjliga förbrukning, och därför är VISION EQXX byggd för att vara så lätt som möjligt, bland annat genom att lättare metaller och alternativa naturmaterial har fått ersätta traditionella komponenter. Ett bra exempel är den speciella kompositen av kolfiber och socker som utgör den översta delen av batteriet, en teknik som hämtats från Formel 1. Tack vare innovativ användning av material väger bilen inte mer än 1 755 kilo, vilket är omkring 20 procent lättare än om man hade valt en traditionell konstruktion.
En stor del av viktsänkningen härrör dock från själva batteriet. Med 100 kWh rymmer batteriet i VISION EQXX nästan samma energimängd som batteriet i EQS, som sätter standarden för elbilarna på marknaden. Det specialutvecklade batteriet i VISION EQXX har dock endast hälften så stor volym och är samtidigt 30 procent lättare. Resultatet är ett ytterst kompakt batteri som inte är större än 200 x 126 x 11 centimeter och bara väger 495 kilo, vilket betyder att det även går att använda i mindre bilmodeller. Batteriet är för övrigt utvecklat i samarbete med de tekniska experterna från F1-stallet Mercedes-AMG Petronas.
I nedförsbackar och vid inbromsningar omvandlar VISION EQXX naturligtvis den överskjutande rullningsenergin till ny ström, vilket förlänger räckvidden ytterligare. En bieffekt av denna funktion är att de mekaniska bromsarna sällan kommer till användning. Detta har gjort det möjligt att utrusta VISION EQXX med en ny typ av aluminiumbromsar som väger betydligt mindre än traditionella stålbromsar. Dessutom har VISION EQXX ett tak med 117 solceller som laddar ett 12-voltsbatteri som bland annat driver bilens navigationssystem. Denna ständiga laddning med solenergi betydde att räckvidden under körningen förlängdes med över två procent – motsvarande cirka 25 kilometer på den över 1 000 kilometer långa resan.
Även däcken bidrar till den extrema räckvidden. Här har Bridgestone tillsammans med Mercedes-Benz utvecklat ett däck med ett extra lågt rullmotstånd på bara 4,7. Som jämförelse kräver den officiella EU-däckmärkningen ett rullmotstånd på 6,5 för att komma upp till högsta betyg i klass A. EQS använder däck med ett rullmotstånd på 5,9, vilket är betydligt lägre, men med VISION EQXX går Mercedes-Benz alltså ett steg längre.
En viktig faktor är däckets dimensioner, 185/65 R 20, där en stor diameter kombineras med en smal profil, och däcken tillverkas även med Bridgestones ”ENLITEN” teknik som sänker både rullmotstånd och vikt med upp till 20 procent, samt med ologic-teknik som reducerar den naturliga deformationen av däcket under körning.
– Med vår framgångsrika roadtrip till södra Frankrike har vi visat att effektivitet är den nya hårdvalutan. Framgången talar också tydligt för vår nya samarbetsprocess, som inkorporerar erfarenhet från vårt F1-stall Mercedes-AMG Petronas och deras banbrytande expertis inom elektriska drivlinor. VISION EQXX är resultatet av ett omfattande program som utgör en mall för utvecklingen av framtidens mobilitet”, säger Markus Schäfer, Chief Technology Officer, utvecklings- och inköpsansvarig samt medlem av styrelsen för Mercedes-Benz Group AG.