CONCEPT AMG GT XX sätter otroligt världsrekord

TEXT OCH BILDER: MERCEDES-BENZ

Helelektrisk konceptbil från Mercedes-AMG har slagit världsrekord för elbilar med flest körda kilometer på ett dygn. Och resan tog inte slut efter 24 timmar.

Att elbilar kan vara snabba i accelerationen är inte någon nyhet. Men det är en sak att komma iväg snabbast – något helt annat att hålla hastigheten över tid.

Hittills har bensin- och dieselbilar varit överlägsna elbilarna på lång distans, men nu verkar de elektriska modellerna ta täten.

Banner

Det har CONCEPT AMG GT XX just demonstrerat med en kraftprestation som får även de mest inbitna elbilsskeptiker att höja på ögonbrynen.

Världens snabbaste elbil på lång distans

Med en marschfart på omkring 300 km/h körde konceptbilen från Mercedes-AMG 5 479 km på bara 24 timmar.

Banner

Det är inte bara en otrolig sträcka på kort tid. Det är också ett världsrekord som överträffar den tidigare rekordhållaren med cirka 1 500 km.

Banner

Rekordet sattes i augusti 2025, då två orangea exemplar av den blixtsnabba racerbilen släpptes loss på högfartsbanan Nardò, som också tidigare varit värd för framgångsrika rekordförsök från Mercedes-Benz.

Läs mer om projektet från 1983, när tre Cosworth-tunade exemplar av 190-serien körde 50 000 km i sträck – med de enda pauserna för tankning och oljebyten.

Jorden runt på en vecka

Teamet kunde med gott samvete ha stoppat försöket efter det första dygnet, men istället fortsatte båda bilarna med full kraft

Banner

Först efter 7 dagar, 13 timmar, 24 minuter och 7 sekunder avslutades körningen – med totalt 40 075 km på mätaren, vilket motsvarar ungefär en resa runt jorden.

Topphastighet på 360 km/h

Vid 300 km/h är luftmotståndet enormt, och därför är aerodynamiken avgörande för både förbrukning och säkerhet.

Banner

Den strömlinjeformade designen med lång front, nästan platt vindruta, skarpt vinklade sidorutor och rörliga 21-tums Aero Wheels hjälper CONCEPT AMG GT XX att skära genom luften obehindrat.

Banner

Ännu viktigare är bilens specialdesignade undersida. Tack vare den så kallade Venturi-effekten pressas bilen mot marken vilket ökar stabiliteten, förbättrar kontrollen – och möjliggör en topphastighet på omkring 360 km/h.

Nyutvecklade axial flux-motorer

Det mest fascinerande är drivlinan, som levererar en maximal effekt på 1 360 hk.

Banner

Kraften kommer från tre nyutvecklade axial flux-motorer som är både lättare, mindre och mycket kraftfullare än vanliga elmotorer. Och kanske viktigast är att de kompakta motorerna bättre kan hantera hög belastning under längre tid.

Två oljekylda motorer driver bakhjulen, medan en motor fungerar som booster för framhjulen när det behövs extra kraft.

Snabbladdning

Batteriet är minst lika banbrytande. Under rekordförsöket låg den genomsnittliga laddeffekten stabilt över 850 kW – betydligt mer än dagens kraftfullaste offentliga laddstationer kan leverera.

Banner

Ett specialutvecklat kylsystem gör det möjligt att kontrollera den extrema värmeutvecklingen vid körning och laddning med maximal effekt. Den avancerade termostyrningen säkerställer att batteriet är redo att leverera full kraft direkt efter snabbladdning.

Vid vanlig körning utanför racerbanan kan bilen ladda upp till 400 km räckvidd på bara fem minuter.

Framtiden är elektrisk

Eftersom Mercedes-AMG GT XX är en konceptbil ska du inte räkna med att stöta på den på vanliga vägar.

Banner

Men den ger en glimt av framtiden – byggd på den helt nya AMG.EA-plattformen, som står redo för serieproduktion redan 2026.