En stjärna har slocknat på Mercedes-Benz himmel – vi minns designikonen Bruno Sacco.

TEXT OCH BILDER: MERCEDES-BENZ

Designikonen Bruno Sacco har avlidit vid en ålder av 90 år. Vi minns den tysk-italienska chefsdesignern på Mercedes-Benz, som mellan 1975 och 1999 skapade några av dagens mest eftertraktade klassiker och tog varumärket in i framtiden.

Bilvärlden har med sorg mottagit nyheten om den tidigare chefsdesignerns död den 19 september 2024.

Den nuvarande designchefen på Mercedes-Benz, Gorden Wagener, var bland de första att reagera på nyheten: ”Bruno Sacco lämnar ett bestående avtryck på hela varumärkets identitet.”

Och det är ingen överdrift. Han inledde sin karriär hos Mercedes-Benz 1958, och 1975 satte han igång en stilförändring som kom att prägla legendariska modeller som 124-serien – den första bilen som bar namnet ”E-Klass”.

Banner

En legendar som designade ikoniska modeller

Med utgångspunkt i filosofin ”Das Beste oder nichts” och tanken att ”en Mercedes-Benz alltid ska se ut som en Mercedes-Benz” skapade Bruno Sacco ett stilrent formspråk som fortfarande präglar gatorna i många delar av världen.

Han tillbringade hela sin yrkeskarriär på Mercedes-Benz och ses som konstnären bakom den designrörelse som definierade ikoniska modeller som E-Klass (124-serien), den legendariska Mercedes-Benz 190 (W210), samt den fjärde generationens SL roadster (R129).

Sacco bidrog även till mer experimentella projekt, såsom Wankelmotorbilarna C 111 från 1969 och C 111-II från 1970, som i sin tur inspirerade den moderna konceptbilen Vision One-Eleven.

Banner

Banner

Det första uppdraget som chefsdesigner

Bruno Sacco tog över stafettpinnen som chef för designavdelningen från Friedrich Geiger, som var ansvarig för mellanklassmodellen W123. Hans första projekt som nyutnämnd designchef var kombiversionen av W123, som färdigställdes 1977. Modellen var den första kombin från Mercedes-Benz i serieproduktion.

Därefter designade han S-Klass i 126-serien, som producerades som Sedan mellan 1979 och 1992 och som Coupé mellan 1981 och 1991. Denna modell hade en särskild plats i hans hjärta: ”126-serien är det bästa jag har skapat för Mercedes-Benz,” sa han. Under många år efter sin pensionering var en elegant mörkblå 560 SEC från 1989 en av pärlorna i hans personliga garage.

Banner

Estetik och tradition

Sacco trodde på noggrannhet och ansåg att varumärkets identitet fanns i de subtila nyanserna. År 1979 introducerade han till exempel skyddslister på stötfångaren på S-Klass 126. Detta designelement fortsatte inte bara i efterföljaren S-Klass 140, utan också i de andra modellerna i programmet – från den kompakta 190 (W 210) till 124-serien och den sportiga R 129 SL.

Från personbilar till transportbilar

1993 gick Sacco med i styrelsen för Mercedes-Benz och ansvarade för designen av Mercedes-Benz transportbilar. Under årens lopp lade han allt större vikt vid estetik och aerodynamisk effektivitet, vilket bland annat återspeglades i V-Klass som kom 1996.

Banner

En starkt lysande stjärna på Mercedes-Benz himmel

Efter sin pensionering 1999 valdes Bruno Sacco in i Automotive Hall of Fame i Dearborn, Michigan. Detta skedde 2006, och året därpå valdes han in i European Automotive Hall of Fame i Genève.

Att Bruno Sacco var viktig för Mercedes-Benz råder det ingen tvekan om. Och bilmärket var lika precis viktigt för den legendariska designikonen. Strax före sin död sade han: ”Mercedes-Benz har varit mitt liv”.

Grazie per tutto, Bruno Sacco. Och vila i frid.