När den fjärde generationen Mercedes-Benz SL presenterades 1989 var det mer än bara en ny lyxbil. Bland de mest revolutionerande säkerhetsfunktionerna fanns den automatiskt utfällbara störtbågen, som bidrog till att göra den till världens säkraste cabriolet.
I slutet av 80-talet hade ingen biltillverkare lyckats lösa en av de mest uppenbara säkerhetsutmaningarna med cabrioleter. Om bilen välte och slog runt var passagerarna inte skyddade av ett fast tak och vindrutans ram, som var den enda skyddande kontaktpunkten, skulle ofta ge vika under bilens vikt på marken.
Och det var ett stort problem. Studier som Mercedes-Benz genomförde på sina egna cabrioletmodeller visade att vältningsolyckor stod för 24 % av alla olyckor och orsakade de allvarligaste skadorna på passagerarna.
Inga kompromisser
Det fanns några cabrioleter från andra märken som utmärkte sig positivt i olycksstatistiken. Cabrioletmodeller med fasta skyddsräcken eller så kallade targatak gav ett bättre skydd vid en eventuell vältning.
Båda lösningarna var dock helt uteslutna när utvecklingsarbetet med Mercedes-Benz SL med den interna modellbeteckningen ”R 129” inleddes.
Den dåvarande chefen för Mercedes-Benz designavdelning, Bruno Sacco, var allt annat än entusiastisk över de fasta skyddsanordningarna. Han tyckte att de förstörde den rena och eleganta cabriolet-looken.
Så det fanns bara en sak att göra – utveckla ett säkerhetssystem som löste problemet utan att kompromissa med vare sig estetik eller funktion.
De ultimata testerna: ”Roof-drop’” och ”roll-over”
Systemet måste klara två extremt krävande tester. ”Roof-drop”-testet genomfördes genom att bilen hissades upp i luften och sedan träffade marken med botten upp från 50 cm höjd. I ”roll-over”-testet kastades bilen i sidled av en släde på 40 centimeters höjd i upp till 40 km/h. I båda fallen var det avgörande att bilens passagerare skyddades från de våldsamma krafterna.
Skyddsbågen fälls ut på 0,3 sekunder
Vindrutans ram var en av de viktigaste punkterna som ingenjörerna fokuserade på, och efter otaliga experiment blev lösningen en förstärkt konstruktion i höghållfast stål. Men det var fortfarande inte tillräckligt.
Under ledning av ingenjör Karl-Heinz Baumann utvecklades en automatiskt utfällbar störtbåge.
Kärnan i systemet var ett U-format rör av höghållfast härdat stål täckt av skyddsskum och ett sofistikerat system av sensorer som aktiverade bältessträckarna och skyddsbågen. Om bilen upptäckte att den var på väg att välta utlöstes skyddsbågen inom 0,3 sekunder. Tekniken var banbrytande.
Integrerade säten i magnesium
En annan innovativ detalj var sätena som uppdaterats med 20 nya patent. Med integrerade trepunktsbälten och en ram och ryggstöd i magnesium var sätena konstruerade för att motstå krafter som var många gånger större än de som skulle uppstå vid en kollision.
Karossens hållfasthet överträffade också vida den tidens lagkrav – både i front- och sidokrocktester.
Den säkraste och vackraste i världen
Den fjärde generationens Mercedes-Benz SL var den överlägset säkraste cabrioleten i världen för sin tid och en milstolpe inom passiv säkerhet. Men det var inte allt. Redan året efter lanseringen vann SL den prestigefyllda utmärkelsen ”Car Design Award” för sin rena design.
Den sjunde generationen av ikonen
Mycket har hänt sedan 1989. SL har precis lanserats i sin sjunde generation och finns nu tillgänglig både som prestandamodell från Mercedes-AMG och som roadster från Mercedes-Maybach.
Nyfiken på SL? Läs mer om ikonen här.