Vad är egentligen lyx? Och vad gör Mercedes-Benz så åtråvär
Skönhet, karaktär och framåtriktad blick. KLAUS FRENZEL, chefen för lyxdesign, berättar om sin syn på Mercedes-Benz-stjärnan, märkets anor och designdetaljerna som gör Mercedes-Benz så åtråvärd.
Vad innebär lyx för dig? Fundera på den frågan en liten stund. Är det tid, en upplevelse eller kanske ett föremål som utstrålar hantverksmässighet? En sak är säker. Lyx och hur vi upplever lyx är helt individuellt. Trots det har vissa företag förmågan att få sina produkter att tilltala mängder av människor över hela världen. Med 2,49 miljoner sålda bilar (2023) och över 166 000 anställda är Mercedes-Benz ett bilföretag som är framgångsrikt på global skala. Hur förmedlar märket känslan av lyx inuti och utanpå sina kärnprodukter? Klaus Frenzel har svaret: ”I slutänden är lyx samma sak som habegär. Det är något som du inte nödvändigtvis behöver, men definitivt vill ha.”
Vad är det speciella med lyx i bilar? Å ena sidan har bilen ett bruksvärde, eftersom den helt enkelt är ett transportmedel. Å andra sidan kan du väcka åtrå på en emotionell nivå genom design, skönhet och unikhet, säger Frenzel. Han beskriver företagets långa historia som en ”skatt”: Mercedes-Benz har alltid skapat ikoner som berättar en historia. Mercedes-AMG SL är inte bara en snabb sportbil, utan återspeglar även många årtiondens racinghistoria: ”Vi skapar känslor som kan upplevas.” En annan viktig aspekt hos Mercedes-Benz ikoner är att blicken är framåtriktad, även vad gäller tekniken. Drivtekniken i Vision One-Eleven visade hur e-mobilitetens framtid skulle kunna se ut, samtidigt som den förde tankarna till designen hos legendariska C 111.
Förutom märkets anor och tekniska framsteg spelar en annan aspekt en viktig roll: kundens önskemål. Dessa är av naturliga skäl väldigt olika. Frenzel är därför övertygad om att alla bilar behöver en stark och omisskännlig karaktär, vilket stundtals kan vara polariserande. ”Om det finns en sak som en Mercedes aldrig får vara så är det att vara tråkig. Varje bil är alltid ett statement i sig själv. Och varje kund kommer att hitta något som passar bland våra olika modeller.” Ett stort utbud av alternativ för att anpassa bilarna innebär att deras karaktär kan finjusteras ännu närmare kundens specifika önskemål, att bilen bokstavligen kan ”skräddarsys efter deras individuella behov”.
Bilarna är förstås märkets huvudsakliga produkt. Men det finns också andra produkter och samarbeten för att ge kunderna en hel värld runt märket. Målet? Ett märke vars värld ”du kan dyka in i, där du lever, där du känner dig hemma”. Frenzel lyfter fram två projekt som på ett perfekt sätt illustrerar detta holistiska tillvägagångssätt. Det första är PROJECT MONDO G, en nytolkning av G-Klass med inslag från de hyllade dunjackorna från Moncler. Det andra är Mercedes-Benz Places, en licensierad affärsmodell från Mercedes-Benz Customer Solutions och en föregångare inom lyxigt och framtidsinriktat boende. Med denna vision som riktlinje pågår uppförandet av ett 65-våningshus med bostäder i Dubai, vars unika elliptiska exteriör påminner om Mercedes-Benz-bilar såsom VISION EQXX och Concept CLA-Klass. Och det är bara början. Ytterligare en byggnad planeras i Miami i Florida. Dess enkla kubformade huskroppar, som skickligt länkas samman, skapar en slående och tidlös skyskrapa som står ut från den lokala arkitekturen.
"Vi vill skapa ett märke vars värld du kan dyka in i, där du lever, där du känner dig hemma"
Avslutningsvis frågar vi Klaus Frenzel vilket inslag han tycker är märkets mest oumbärliga. Han skrattar och går såklart direkt på Mercedes-Benz-stjärnan: ”Svaret kanske låter enkelt, men stjärnan sammanför allt som solstrålar genom ett brännglas. Den uttrycker allt på ett nästan magiskt sätt, som en symbol för otrolig styrka. Så snart stjärnan visar sig är alla ord och känslor på plats.”