Mercedes 500 K: Res bakåt i tiden och upptäck blixtsnabb skönhet och överdådig lyx med kultklassikern

Blixtsnabb skönhet lockade med lyx, prestanda och design

500 K – modellserie 29 – gjorde sitt första framträdande för 90 år sedan med åtta olika karossvarianter. De kostade alla en förmögenhet på den tiden. I dag lockar en välbehållen röd kultklassiker bilälskare från hela världen till Mercedes-Benz Museum i Stuttgart.

Banner

500 K byggdes i Sindelfingen i en starkt skräddarsydd, manufakturliknande produktionsprocess. Det fanns åtta olika varianter, som alla kostade runt 22 000 tyska mark. Det motsvarar ungefär vad ett hus på en bättre adress kunde kosta på den tiden. Totalt 761 chassin byggdes mellan 1934 och 1939 för de två modellerna i serien – 342 av 500 K och 419 av 540 K – varav 691 fick en Sindelfingen-kaross och endast 70 gick till andra karosstillverkare för att byggas klart. Cabriolet B var den populäraste modellen med 296 enheter.

Sportig och spektakulär

Efter att de andra sju karossvarianterna hade presenterats i juni 1934 gjorde ”superstjärnan” i den legendariska modellserien sin debut vid Paris motormässa i oktober samma år: 500 K Special Roadster! Och bara ett år senare tog den andan ur publiken i en ännu vackrare version – en röd 500 K Special Roadster. Prislappen på 28 000 mark gjorde bilen till den dyraste versionen av alla lanserade W 29, och bilen såldes i cirka 50 exemplar till kunder som beskrivs som ”hängivna bohemer som satte lyx, prestanda och design före allt annat.”

Banner

Inredning av konstgjord pärlemor

Special Roadster, som har en framskjuten plats bland historiens främsta Mercedes-Benz-modeller, är inte bara en skönhet med krominfattade runda klockor, konstgjord pärlemor i inredningen, en fantastisk kylargrill, karismatiska runda strålkastare och eleganta kurvor i sin sidoprofil. Den åttacylindriga femlitersmotorn med 160 hk och en toppfart på 160 km/h gjorde den också till en av tidens supersportbilar. Då fanns nästan ingen annan bil i produktion som var snabbare.

Antalet Special Roadsters som överlevt tills i dag är okänt. På Mercedes-Benz Museum i Stuttgart finns dock ett eftertraktat exemplar kvar att beskåda. Den är en av de mest uppmärksammade och fotograferade bilarna i utställningen, med hänförda besökare från hela världen som ständigt flockas runt den älskade kultklassikern.

Skribenten Jörg Heuer är chefredaktör för tidskriften Mercedes-Benz Classic. Den kommer ut två gånger om året med fascinerande berättelser om verkliga klassiker och moderna klassiker. 
Prenumerera nu på mb4.me/classic