Ljus framtid för en historisk ikon
Våren 1963 presenterade Mercedes-Benz nya 230 SL på bilsalongen i Genève. Den kompakta tvåsitsiga bilen ersatte två roadstermodeller på samma gång: bekväma 190 SL och sportiga 300 SL.
Konceptet fungerade. SL-modellen i W 113-serien bjöd på dynamiska köregenskaper, i kombination med lyxig komfort och en smidig och lättkörd sexcylindrig motor.
Servostyrning, fyrväxlad automatlåda och – inte minst – den lättanvända suffletten blev särskilt populära i de soliga delstaterna i USA, som var den huvudsakliga försäljningsmarknaden. Men den avtagbara hardtoppen gjorde bilen lämplig året runt i alla klimatzoner. Det var också den som gav bilserien smeknamnet ”Pagoda”, eftersom de höga fönstren och den inåtböjda formen förde tankarna till asiatiska tempelbyggnader. Den innovativa utformningen gav samtidigt bättre hållbarhet i takkonstruktionen, vilket var en säkerhetsfaktor vid olyckor. Dessutom blev det lättare att stiga i och ur bilen.
Mercedes-Benz placerade sig i bilindustrins framkant med den nya säkerhetstekniken. Nya SL baserades på ett förkortat och förstärkt chassi från sedanmodellerna med stjärtfenor. SL hade en liknande säkerhetskaross med en styv bur runt kupén, samt deformerbara zoner fram som absorberade energi vid en påkörning. Den mjuka interiören, och en böjd rattstång, var också resultatet av ett digert säkerhetstänk och för första gången rullade en personbil från Mercedes-Benz på moderna radialdäck. Skivbromsar fram, senare även bak, garanterade ännu effektivare inbromsningar.
Chassit byggde på sedanmodellen 220 SE, men i en ny tappning. Bekväm fjädring och styva stötdämpare skapade den perfekta kompromissen mellan en sportig körkänsla och den komfort som behövs när man kör långa distanser. Den sexcylindriga radmotorn, som utökats till 2,3 liter, genererade 150 hk i 230 SL med bränsleinsprutning. Topphastigheten låg på 200 km/h.
Den ursprungliga modellen följdes av 250 SL och 280 SL, och totalt byggdes 48 912 ”Pagoda”-bilar mellan åren 1963 och 1971. Än i dag är modellerna eftertraktade av bilentusiaster över hela världen. De bästa exemplaren har en prislapp på mellan 121 000 och 154 000 euro, men fordon med en speciell historia kan landa på betydligt högre summor än så. Dessutom är tillgången på reservdelar god, särskilt då många tekniska komponenter är identiska med de som används i sedanmodellerna. Framtiden för denna historiska ikon är med andra ord fortsatt ljus.