Här kommer framtiden!

Under 2022 firade Mercedes-AMG sitt 55-årsjubileum. Vi djupdyker ner i märkets speciella dna – och lyfter blicken mot fem nya modeller som ger oss en föraning om framtiden.

Text: Bastian Fuhrmann // Visuellt koncept: Nadeen Alattar och Ekaterina Kachavina // CGI-bakgrunder: David Goldberg

Jubilerande Mercedes-AMG firar en unik historia

Det brukar kallas för AMG:s eget ”Big Bang”. En händelse som egentligen börjar med en sorts avslutning, och som tydligt visar varifrån märkets starka dragningskraft kommer.

Vi förflyttar oss till motorsportsäsongen 1965. Förbundet har infört ett nytt regelverk som säger att stallen bara får använda racingbilar som bygger på vanliga produktionsbilar, även om den producerade serien inte behöver omfatta mer än ett begränsat antal fordon. Den dåvarande ledningen för Daimler-Benz anser att det blir för kostsamt och beslutar att företaget ska dra sig ur motorsporten – med undantag för rally- och touringtävlingarna. Hans-Werner Aufrecht, som snart kommer att bidra med bokstaven A i AMG, arbetar med att testa motorprestanda på Daimler-Benz. Ungefär samtidigt träffar han kollegan Erhard Melcher, M:et i AMG. De delar en passion för racing och motorsport och bestämer sig för att börja utveckla egna touringbilar. Mercedes-Benz Typ 300 SE blir framgångsrik och tar tio segrar i det tyska touringmästerskapet – ett övertygande exempel på duons tidiga samarbete.

Ett fritidsintresse i världsklass

De håller till i ett garage i Grossaspach, där Aufrecht är född, och Grossaspach kommer så småningom att bidra med G:et i AMG. Deras motorer med direktinsprutning gör succé bland bilentusiaster och duon blir alltmer känd i motorsportvärlden. 1967 hyr Aufrecht och Melcher en liten verkstad i Burgstall och startar ett företag under namnet  Aufrecht Melcher Grossaspach, med fokus på konstruktion och utveckling av racingmotorer. Med stöd av Daimler börjar de snart utveckla ytterligare racingbilar, och de bygger även om serietillverkade modeller åt privatkunder.

I början av 1970-talet tar sig den lilla firman plötsligt upp på världsscenen. Deras första tävlingsbil kommer på andra plats i 24-timmarsloppet i belgiska Spa-Francorchamps och vinner dessutom sin klass. Den legendariska AMG 300 SEL 6.8 i lysande röd lack förkroppsligar även i dag AMG:s bärande idé. I början log man överseende åt denna sedanmodell som verkade malplacerad på racingbanorna, men efter segern hade den vunnit sin respekt.

Banner

Skräddarsyr nästa succé

Succén blir global. Företagets lokaler räcker inte till för att möta den stora efterfrågan, så man flyttar till den närbelägna orten Affalterbach. I stället för att bara förse befintliga bilar med högre prestanda börjar AMG utveckla och etablera ett nytt koncept: individualisering. Genom att bygga skräddarsydda bilar kan man uppfylla kundernas alla önskemål, och på detta sätt inleder företaget en ny, internationell trend.

Motorsport-dna väcker respekt

Ensam är kanske stark, men genom samarbete blir man ännu starkare. Det inser även DaimlerChrysler AG, som köper in sig som delägare 1999, och AMG förvandlas till Mercedes-AMG GmbH. Genom denna manöver närmar sig Mercedes-Benz återigen bilsportens finrum, och när modeller från Mercedes-AMG börjar användas som säkerhetsbilar inom formel 1 blir det uppenbart hur mycket motorsport-dna som AMG har i sig. Utrustad med standardteknik från serietillverkningen flyger till exempel Mercedes-AMG C 63 fram med obegriplig hastighet framför startfältet i formel 1. Det väcker respekt till och med hos formel 1-förarna.

Mercedes-AMG G 63 ”Edition 55”

Mercedes-AMG G 63 Edition 55 är en unik hyllning i begränsad upplaga till en unik legend. Folieringen på sidorna signalerar modellens inneboende kraft. Särskilda logotyper och en stark röd nyans kännetecknar interiören, medan utsidan går att få i kulörerna obsidiansvart-metallic eller manufaktur opalitvit bright. ”AMG”- och ”55”-emblem i kupén syftar på modellens födelsedag och gör bilen till en exklusiv klenod för samlare. Grunden för bilens AMG-typiska ’Driving Performance’ utgörs av en AMG V8-bi­turbomotor på 4 liter med 430 kW (585 hk) och ett högsta vridmoment på 850 Nm. En självklar klassiker – igår, i dag och i framtiden!

Drömmen får vingar

2009 lanserar Mercedes-AMG slutligen företagets första egenutvecklade standardbil: SLS med måsvingar. Samtidigt läggs grunden till ytterligare samarbeten och företaget börjar fokusera på den tekniska utvecklingen när det gäller elektrifiering.

AMG har alltså fått genomslag världen över och samtidigt sett till att märket i dag är mer relevant än någonsin. Liksom grundarna Aufrecht och Melcher grundade sitt företag i Grossaspach för att skapa något nytt, råder i dag samma framtidsinriktade anda i Affalterbach. Företagets devis ’Driving Performance’ ska bli en helt elektrisk historia. Genom att ta steget in i den elektrifierade mobilitetens tidsålder påbörjar AMG ett nytt kapitel utan att glömma sina rötter.

Teknikintresse och lockande livsstil

De gamla verkstadshallarna, och till och med familjen Aufrechts gamla bostadshus, finns kvar hos dagens Mercedes-AMG GmbH. Ur samarbetet med Mercedes-Benz, som till en början bara gällde tävlingsbilar, har en permanent allians växt fram med det prestandainriktade märket som en mycket livskraftig del. Märket älskas av teknikintresserade, men uppskattas även av en yngre generation som sätter livsstilen i centrum. AMG har därför vuxit snabbt på senare år – och blivit en allt viktigare del av Mercedes-Benz AG. AMG utstrålar mer vitalitet än någonsin, tack vare innovativa samarbeten med modebranschen och historiska projekt som Mercedes-AMG ONE – där en formel 1-motor för första gången har överförts till en serietillverkad bil.

Werner Aufrecht sammanfattade saken så här:

"”Man kan inte förbättra en Mercedes-Benz, man kan bara förändra den.”"

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+

    Slide 0

    Mercedes-AMG G 63 ”Edition 55”

    Mercedes-AMG G 63 Edition 55 är en unik hyllning i begränsad upplaga till en unik legend. Folieringen på sidorna signalerar modellens inneboende kraft. Särskilda logotyper och en stark röd nyans kännetecknar interiören, medan utsidan går att få i kulörerna obsidiansvart-metallic eller manufaktur opalitvit bright. ”AMG”- och ”55”-emblem i kupén syftar på modellens födelsedag och gör bilen till en exklusiv klenod för samlare. Grunden för bilens AMG-typiska 'Driving Performance' utgörs av en AMG V8-bi¬turbomotor på 4 liter med 430 kW (585 hk) och ett högsta vridmoment på 850 Nm. En självklar klassiker – igår, idag och i framtiden! Bränsleförbrukning blandad körning*: 16,0 l/100 km CO₂-utsläpp blandad körning*: 363 g/km

    Slide 0

    Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE

    År 2007 börjar en ny tideräkning med C 63, med en AMG-modell som tydligare än förut skiljer sig från sin motsvarighet från Mercedes-Benz. Även nylanseringen av C 63 S E PERFORMANCE år 2022 visar hur AMG:s framtidsvisioner blir verklighet, till exempel genom användning av formel 1-teknik i nya C 63. Samspelet mellan elmotorn på bakaxeln och världens starkaste 4-cylindriga motor i en standardbil eliminerar nästan turboeffektens fördröjning. I denna kombination har hybridbilen 500 kW (680 hk). Philipp Schiemer, styrelseordförande för Mercedes-AMG, säger: ”55 år efter företagets grundande visar vi på AMG fortfarande samma mod och vilja att skapa kreativa och unika bilar. Nya C 63 är en riktig game changer.” Bränsleförbrukning blandad körning, vägd: 6,9 l/100 km CO₂-utsläpp blandad körning, vägt*: 156 g/km Strömförbrukning blandad körning, vägd*: 11,7 kWh/100 km

    Slide 0

    Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+

    Mercedes-Benz helt elektriska toppmodell, EQS, har inneburit en revolution i lyxsegmentet och inlett den elektriska eran. Denna AMG-modell har som förväntat massor av prestanda: Med AMG DYNAMIC PLUS-paketet kan Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ göra Race Start med en extra boost, vilket ger en acceleration från 0 till 100 km/h på 3,4 sekunder. Dessutom imponerar de korta laddningstiderna. På snabbladdningsstationer med likström går det att ladda ström för upp till 300 kilometer på knappt 19 minuter (WLTP). EQS 53 4MATIC+ visar att även framtidens eldrivna Performance-modeller kommer att vara några alldeles extra. Strömförbrukning blandad körning*: 21,8–24,3 kWh/100 km CO₂-utsläpp blandad körning*: 0 g/km

    Slide 0

    Mercedes-AMG SL 63 4MATIC+

    Liksom Mercedes-Benz SLS AMG är även Mercedes-AMG SL 63 helt utvecklad av Mercedes-AMG. Det öppna konceptet och den kraftfulla drivlinan utstrålar äkta roadster-känsla. Den ultramoderna upphängningen kombinerar sport och komfort med imponerande resultat. Dessutom är den, som första SL-modell, utrustad med fullt variabel fyrhjulsdrift, den så kallade AMG Performance 4MATIC+. Bränsleförbrukning blandad körning*: 12,5–13 l/100 km CO₂-utsläpp blandad körning*: 282–294 g/km

    Slide 0

    Vision AMG

    Med Concept Car Vision AMG tar Mercedes-AMG den eldrivna mobiliteten till nästa nivå. Under det stilsäkra skalet bygger denna 4-dörrars coupé på den extraordinära och unika AMG.EA-plattformen, som nu utvecklas i Affalterbach för att omfatta alla helelektriska modeller. Därmed står det klart att AMG kommer att sätta sin prägel på prestandabilarnas värld även efter elektrifieringen, genom att leverera bilar med hisnande motoreffekt, känslomässig design och maximerad körkänsla. Och mycket, mycket mer.