Långt innan världen insåg elbilens potential var Mercedes-Benz i full färd med att testa den teknik som skulle vända upp och ner på bilindustrin. Här är historien om Mercedes-Benz 190 Electric.
Lång räckvidd, snabb laddning och tillräckligt med kraft för att klara en omkörning på motorvägen.
De flesta är överens om vad som krävs av en modern elbil – och tekniken har blivit så populär att ungefär var tredje ny bil i Sverige nu är eldriven.
Så har det förstås inte alltid varit. Men de första seriösa försöken att skapa en elbil för vardagsbruk gjordes faktiskt förvånansvärt tidigt.
Redan 1990 presenterade Mercedes-Benz en eldriven version av den populära 190-serien: Mercedes-Benz 190 Electric.
Den elektriska ’Baby-Benz’
Det var ingen slump att valet föll på Mercedes-Benz 190. Den var den perfekta testbilen eftersom den kompakta konstruktionen och den relativt låga vikten gjorde det möjligt att konvertera bilen till eldrift utan att i stort sett kompromissa med kupéutrymmet.
Modellen visade sig också vara extremt pålitlig.
Detta bevisades när tre exemplar av den Cosworth-trimmade Mercedes-Benz 190 E 2.3–16 körde 50 000 kilometer vardera i ett enda lopp på den italienska racerbanan Nardò i augusti 1983. Den enda gången bilen stannade var för tankning och service.
Du kan läsa mer om det rekordförsöket här:
Glödheta batterier
Elektriska Mercedes-Benz 190 var inte avsedd för racerbanan, för även med två motorer – en för varje bakhjul – var den maximala effekten blygsamma 44 hästkrafter. Räckvidden på cirka 100 kilometer på en laddning var inte heller direkt revolutionerande.
Istället var syftet att testa hur just batterierna klarade den dagliga användningen med acceleration, vibrationer och varierande temperaturer på riktiga vägar vid vanlig körning.
Olika typer av batterier baserade på natriumnickelklorid- och natriumsvavelteknik testades. Dessa batterier var betydligt mer energitäta och effektiva än traditionella blybatterier, vilket sparade både utrymme och vikt i de konverterade bilarna.
Det fanns dock andra utmaningar. Medan högspänningsbatteriet i en modern elbil mår bäst i rumstemperatur, behövde de två saltbaserade batterisystemen nå upp till runt 300 grader för att fungera optimalt. Det ställde höga krav på säkerhet – och krävde stora mängder ström.
100 000 kilometer på ett år
Samtidigt började intresset för elbilar att växa runt om i världen, och när den tyska regeringen 1992 beslutade att finansiera ett utvecklingsprojekt för elbilar på den tyska ön Rügen skickade Mercedes-Benz 10 exemplar av 190 Electric.
Bilarna gavs till testförare för daglig användning, och speciella laddstationer med solpaneler installerades som en del av projektet.
Försöket pågick i flera år, och trots bilarnas tekniska begränsningar lyckades en testförare – en taxichaufför – köra 100 000 kilometer på ett år.
Före sin tid
Trots att helelektriska Mercedes-Benz 190 skulle kunna användas i vardagen sattes den aldrig i produktion. Tiden var inte mogen och tekniken var fortfarande för dyr, ineffektiv och opraktisk.
Projektet gav dock massor av värdefull kunskap, och i dag fortsätter utvecklingen med modeller som nya helelektriska CLA – den mest intelligenta bilen från Mercedes-Benz någonsin.
Du kan läsa mer om den här:
Upp till 788 km på en laddning: Här är nya CLA with EQ Technology