Nya Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE 4MATIC+ kombinerar bensin- och eldrift, och även med bara fyra cylindrar under motorhuven är nya C-Klass den mest kraftfulla Mercedes-AMG-varianten någonsin.
0 till 100 km/h klaras av på blott 3,4 sekunder, hastighetsmätarnålen stannar inte förrän vid 280 km/h, och tack vare detaljer som fullt variabel fyrhjulsdrift och aktiv styrning på bakhjulen har kördynamiken förstärkts ordentligt.
Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE 4MATIC+ är redo att föra arvet vidare med ännu mer kraft. Men den höga prestandan är inte den mest imponerande detaljen i den senaste versionen av C-Klass från Affalterbach.
Den kanske största nyheten är att kraften inte längre kommer från en mullrande V8, utan från en på papperet något mer nedtonad fyrcylindrig bensinmotor som kompletteras med en elmotor och ett högspänningsbatteri.
Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE 4MATIC+ är en äkta laddhybrid.
Gatubilarnas okrönta konung
För de mest inbitna AMG-fansen kanske det låter en aning okonventionellt, men siffrorna ljuger inte. Med 680 hästkrafter och ett nästan övernaturligt vridmoment på 1020 Nm placerar sig Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE 4MATIC+ i den absoluta toppen bland gatubilar.
Den fyrcylindriga 2,0-liters turboladdade bensinmotorn utvecklar 476 hästkrafter, vilket gör den till den mest kraftfulla i sitt slag i serieproduktion. Och i kombination med de ytterligare 204 hästkrafterna från elmotorn levererar drivlinan inte bara förkrossande prestanda, utan också blixtsnabb respons på gaspedalen.
Här kan man verkligen tala om det bästa av två världar.
13 kilometer på en laddning
Som en äkta laddhybrid kan Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE 4MATIC+ också köra helt utan hjälp av bensinmotorn. Batteriet på 6,1 kWh kan laddas fullt på mindre än två timmar, och om du inte har mer än 13 kilometer till kontoret behöver du i princip aldrig tanka.
Men även om det inte skadar att spara lite bensin har du nog redan gissat att den elektriska räckvidden inte var högsta prioritet under utvecklingen.
Trots allt är 13 kilometer på en full laddning ganska blygsamt – särskilt jämfört med laddybriden Mercedes-Benz C 300 e, som klarar över 100 kilometer på el.
Som tur är gör det inget. Högspänningsbatteriet på 6,1 kWh är först och främst konstruerat för att ta emot och avge energi med extremt hög effekt – precis som i Formel 1-racing.
Ett specialutvecklat kylsystem hjälper till att hålla temperaturen i cellerna stabil när kraften släpps lös, och eftersom batteriet bara väger 89 kg och är placerat direkt på bakaxeln bidrar den elektriska drivlinan till att säkerställa en nästan perfekt viktfördelning i bilen.
Detta gäller oavsett om du föredrar kompakt elegans eller praktisk rymlighet – den finns nämligen tillgänglig både som Sedan och Kombi.