Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 var den absoluta toppvarianten av S-Klass 1975, och med en 6,9-liters V8 var 116-seriens lyxsedan inte bara bland de mest bekväma bilarna på sin tid – den var också en av de snabbaste.
Motorn – den största någonsin i en Mercedes-Benz produktionsmodell – baserades på V8:an från den legendariska Mercedes-Benz 600, som var särskilt populär bland kändisar och excentriska statschefer.

Men medan Mercedes-Benz 600 fick nöja sig med 250 hk, gav större cylinderhål 450 SEL 6.9 hela 286 hk och 550 Nm att arbeta med.
Med en tjänstevikt på 1 975 kg var det nya flaggskeppet ingen fjäderviktare, men ändå mycket lättare än 600-modellen som vägde 2 475 kg i standardversionen och 2 660 kg i den förlängda Pullmann-varianten.

Och så var förstås prestandan lite annorlunda.
0 till 100 km/h klarades av på 7,4 sekunder, medan topphastigheten uppgavs vara imponerande 225 km/h.
Det låter kanske inte så imponerande med dagens mått mätt, men i mitten av 70-talet var det verkligen inte vanligt – och definitivt inte för en sedan i direktörsklassen.
Självnivellerande 70-talshightech
Men det var inte bara tack vare sin förmåga att köra om på tyska motorvägar som 450 SEL 6.9 gjorde sig ett namn.
Till standardutrustningen hörde luftkonditionering, centrallås, farthållare, elhissar och strålkastartvättare samt självupprullande säkerhetsbälten i fram- och baksätet. Och så naturligtvis moderiktig velourklädsel i dåtidens hetaste nyanser av brunt.

Här hade man inte sparat på något, och särskilt i baksätet var utrymmet generöst.
450 SEL 6.9 tillverkades uteslutande med lång hjulbas, medan ett helt nyutvecklat hydropneumatiskt fjädringssystem med automatisk nivåreglering säkerställde komfort i toppklass och extra stabilitet för att tygla den nästan två ton tunga kraften.
Extrautrustning från översta hyllan
På listan över tillval fanns, förutom soltak, även den hypermoderna biltelefonen AT-160S – något som verkligen underströk att detta var en bil som riktade sig enbart till de absolut mest förmögna och ambitiösa kunderna.
Och sådant är, som bekant, inte gratis.
Med ett startpris på 69 930 D-mark var 450 SEL 6.9 mer än dubbelt så dyr som basmodellen 280 SEL, där man fick nöja sig med klassiska stålfjädrar och en mer beskedlig 2,8-liters sexcylindrig bensinradmotor med 185 hästkrafter.

Så känner man igen SEL 6.9
Till skillnad från moderna modeller från Mercedes-AMG och Mercedes-Maybach gjorde 450 SEL 6.9 inget större väsen av sig rent visuellt.
Men den är ändå lätt att känna igen – om man vet vad man ska titta efter.
Emblemet på höger sida av bakluckan är förstås en bra början. Men 6.9:an känns också igen på den halvmåneformade deflektorn under grillen, som hjälper till att leda extra luft till den kraftfulla motorn.
De extra stora dubbla avgasrören och de bredare däcken med högre hastighetsklassificering i storlek 215/70 VR på 14 tum var också exklusiva för 450 SEL 6.9.
Det här var innan stora fälgar blev moderna.
En eftertraktad klassiker
Endast 7 380 exemplar av Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 tillverkades mellan 1975 och 1980. Det gör modellen till en sällsynt klassiker – och de allra finaste exemplaren kan vara värda stora summor.

Samtidigt behöver det inte vara orimligt dyrt att äga och underhålla bilen. Mercedes-Benz Classic Genuine Parts erbjuder ett omfattande utbud av originalreservdelar, vilket gör det möjligt att bevara bilens ursprungliga karaktär in i minsta detalj.
Men innan man gör allvar av drömmen och ger sig ut på jakt efter ett eget exemplar, kan det vara klokt att vänja sig vid att bli stamkund på bensinstationen. Vid försiktig körning klarar nämligen 450 SEL 6.9 bara omkring 6 km per liter.
Nyfiken på originaldelar till din klassiker? Läs mer om Mercedes-Benz Classic Genuine Parts här.