Racerbil eller plug-in hybrid? Här är nya Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE Coupé

Nya Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE Coupé är toppmodellen i GT-serien. Med en hybrid drivlina som kombinerar eldrift med en klassisk V8-motor, är den snabbast från 0 till 100 km/h än någon annan modell från Mercedes-AMG

Banner

Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE Coupé är det senaste tillskottet från Affalterbach, och tack vare sin hybrida drivlina och ett högspänningsbatteri på 6,1 kWh är den en tvättäkta plug-in-hybrid.

Trots möjligheten att köra upp till 13 km på el innan den kraftfulla V8-motorn vaknar till liv, är bränsleekonomin inte det mest imponerande med den nya prestanda-coupén. Hybriddrivlinan gör det nämligen inte bara möjligt att minska bränsleförbrukningen, men framför allt garanterar den extrem prestanda på racerbanan.

Med en total systemeffekt på 816 hästkrafter och ett häpnadsväckande vridmoment på 1 420 Nm sprintar Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE Coupé från 0 till 100 km/h på bara 2,8 sekunder och har en toppfart på 320 km/h.

Banner

Unikt AMG-batteri

Hybriddrivlinan kombinerar 4,0-liters AMG-V8-biturbomotorn med en elmotor som är monterad direkt på bakaxeln och som levererar kraft med fascinerande respons via en tvåväxlad transmission.

AMG högvoltsbatteri kombinerar hög effekt med låg vikt för att öka bilens prestanda och är konstruerat för att lagra och avge energi blixtsnabbt. Principen är densamma som i Formel 1, där ett ständigt laddat batteri ser till att extra kraft alltid finns tillgänglig.

Var och en av de 560 battericellerna omges av ett speciellt köldmedium som effektivt säkerställer optimal drifttemperatur, även under extrema förhållanden. Batteriet kan leverera en kontinuerlig effekt på 70 kW och upp till 150 kW som mest, medan laddningen sker via en ombordladdare på 3,7 kW eller genom bromskraftsregenerering i fyra steg med upp till 100 kW.

Banner

Aktiv aerodynamik

Den aktivt aerodynamiska designen gör mer än att bara se bra ut, den optimerar också bilens prestanda. Till exempel hjälper en kolfiberprofil under och framför motorn till att ”suga” bilen till marken i hastigheter över 80 km/h, medan den utfällbara bakspoilern med fem olika lägen ger downforce för extra stabilitet.

Till standardutrustningen ingår keramiska bromsar, AMG ACTIVE RIDE CONTROL fjädring med semiaktiv krängningshämmare och aktiv bakaxelstyrning som vrider mot framhjulen vid låga hastigheter och synkront vid höga hastigheter.

Både interiören och exteriören kan skräddarsys med klädsel och lack från Mercedes-Benz MANUFAKTUR-sortimentet. Dessutom är det möjligt att välja 2+2-sittningskonfiguration, som inkluderar mindre baksäten.

Läs mer om nya Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE Coupé här

Banner