ON BEAUTY: VISION AMG

En ny era full av möjligheter.

TEXT: NICOLO FISCHER // FOTO: MERCEDES-BENZ AG

ROBERT LESNIK, Head of Exterior Design på Mercedes-Benz, berättar om Vision AMG och sportbilens framtid i elmobilitetens tidevarv.

AMG – i årtionden har dessa tre bokstäver symboliserat sportig och prestandastark bilkörning utan motstycke. Under lång tid har de långsträckta motorhuvarna hos SL och GT präglat vår bild av en typisk sportbil. Hängivna fans får gåshud redan vid det mäktiga ljudet från de handtillverkade motorerna.

Starten på en ny era

Lagom till 55-årsjubileet lyfter AMG blicken mot horisonten: Vilka vägar ska prestandamärket slå in på i framtiden? Något som står helt klart är att vi lever i ett årtionde av stora förändringar, menar Robert Lesnik: ”Vår medvetna satsning för detta årtionde är att låta elbilen fasa ut förbränningsmotorn.”

Lesniks Vision AMG är ett tydligt statement till stöd för elmobiliteten: ”Exteriördesignen måste väcka förväntningar hos betraktaren. När föraren startar sin bil inför en skara åskådare och man förväntar sig det typiska ljudet av en förbränningsmotor, då har vi misslyckats med att skapa design för en elbil.”

Banner

På frågan om vilka designdetaljer som är mest kännetecknande för nya Vision AMG nämner Robert Lesnik tre saker. Det är inte bara motorhuven som är betydligt kortare och lägre till följd av omställningen till eldrift. Också frontpanelens ikoniska, AMG-specifika vertikala stag lackerade i bilens kulör har tolkats digitalt, eftersom motorn behöver mindre luft. Och i detta sammanhang spelar en annan detalj en framträdande roll: ”Belysningen berättar en historia i sig. När Vision AMG startar och maskinvaran liksom väcks till liv genom ljus, får man intrycket av att bilen lever.”

Vision AMG är en premiär också i ett annat avseende: Till skillnad från en konceptbil är den inte bara en skiss över visionen för en enskild modellserie, utan för märket i stort. Bilen är den emotionella starten på en ny era. En era full av möjligheter, även för oss formgivare, betonar Lesnik.

”När Vision AMG startar och maskinvaran liksom väcks till liv genom ljus, får man intrycket av att bilen lever”

ROBERT LESNIK

50-årige Lesnik leder avdelningen för exteriördesign hos Mercedes-Benz sedan 2014. För Robert Lesnik är Vision AMG starten på en ny era för prestandamärket.

Banner