Mercedes-Benz har lanserat en helt ny version av G-Klass som kombinerar tidlös design och modern teknik med genuin råstyrka.
Nya Mercedes-Benz G-Klass bygger vidare på en framgångssaga som började 1979 när den första ikoniska bilen såg dagens ljus. Modellen fortsätter att bygga på grunderna av chassiramkonstruktion, mekaniska låsbara differentialer och reducerad utväxling kombinerat med stel bakaxel och oberoende framhjulsupphängning för att ge de bästa köregenskaperna i tuff terräng.
Läs mer om nya Mercedes-Benz G 500.
Läs mer om nya Mercedes-AMG G 63.
Historiskt ursprung - modern teknologi
Även om G-Klass historia sträcker sig mer än fyra årtionden tillbaka har den senaste teknologin integrerats i den senaste versionen. Nya OFFROAD COCKPIT ger föraren all data som är relevant för körning på krävande underlag och säkerställer samtidigt enkel åtkomst till funktioner som gör resan enklare och bekvämare.
Bland annat ger funktionen “transparent bonnet” optimal överblick över omgivningen. Med hjälp av livebilder från bilens 360-graders kamera och de två kamerorna på sidobackspeglarna får föraren en detaljerad bild av vad som finns precis framför bilen.
Som ett extra lager på bilden ritas linjer ut av systemet för att visualisera bilens väg, vilket gör det betydligt enklare för föraren att navigera säkert. Systemet kan också användas för att undvika väghål eller hålla ett öga på både trottoarkanter och lutningar.
Frikopplingshöjden är 24 cm medan det maximala vattendjupet är 70 cm. Bilen kan dessutom klara klättringar på 45° och sidolutningar på upp till 35°.
En helt elektrisk körupplevelse
Tack vare ett 48-volts elektriskt system och den integrerade startgeneratorn har nya G-Klass betydligt bättre respons och förbättrad komfort. Dessutom ger den elektriska drivlinan fördelar när det gäller både prestanda och bränsleekonomi jämfört med tidigare versioner.
Välkänd och historiskt design
Oavsett vilken årgång av G-Klass man talar om kommer de flesta att ha en ungefärlig bild av bilen när det gäller dess utseende. Designlinjerna och den skarpa, kantiga exteriören har medvetet hållits konsekventa även i den nya versionen.
Här möts man fortfarande av de tydliga dörrhandtagen och det tillhörande mekaniska ljudet när dörrarna stängs, något som verkliga bilentusiaster så tydligt förknippar med G-Klass. Det synliga reservhjulet är fortfarande monterat på bilens bakdörr, och de utstickande blinkersena på framskärmarna är också bevarade.
Bland de mest synliga förändringarna märks frontgrillen, den uppdaterade A-stolpen och den nya bakspoilern. Interiören är toppmodern med digitala skärmar och MBUX multimediasystem som nu också inkluderar svensk röststyrning.
Är du nyfiken på G-Klass? Läs mer här.