PERSONLIG LYX

FRAMTIDENS SKRÄDDARSYDDA BILAR

Text: Dennis Braatz // Foto: Mercedes-Benz AG, Marvin Zilm

Mercedes-Benz MANUFAKTUR i sydtyska Sindelfingen är en specialiserad ateljé. Individuella färg- och materialkombinationer gör kundernas nya bilar till en fröjd för ögat. Även i modebranschen har konceptet specialtillverkning fått en pånyttfödelse. Vi går på upptäcksfärd genom en värld av skräddarsydd lyx.

”Jag är individualist ut i fingerspetsarna. Jag följer aldrig med strömmen. Om jag beställer en ny bil med standardutrustning gillar jag den oftast inte.”

Människor som Maximilian Kehl gillar en speciell typ av individualitet, som är helt anpassad efter de personliga önskemålen. Maximilian, projektutvecklare och investerare från Baden-Württemberg, väntar spänt på leveransen av sin olivgröna Mercedes-AMG E 63, vars säten har brun läderklädsel med kviltning – en specialversion som bara levereras på beställning.

I juli öppnade Balenciaga en Couture Store där man säljer artiklar från Couture-kollektionen. Den består bestod av ett brett sortiment av kläder, ytterkläder och byxor av neopren, dräkter i återvunnen denim och futuristiska ansiktsmasker som utvecklats i samarbete med formel 1-laboratorierna hos Mercedes-AMG. Dessa kreationer, som tillverkas för hand under hundratals arbetstimmar, kan vem som helst köpa i butiken på Avenue George V i Paris och låta skräddarsy efter önskemål i ateljén mittemot. Precis som man kan förvänta sig på modebranschens högsta nivå. Man kan låta korta plaggen eller sy ut dem, och byta färger och material. Balenciagas koncept är inte att vara en vanlig butik, utan att erbjuda en möjlighet att uppfylla sin dröm.

Nu har vi hamnat mitt i en av de för närvarande hetaste trenderna i lyx- och designvärlden: återgången till ”bespoke-design”, som blir mer och mer populär. Bespoke betyder helt enkelt skräddarsydd och syftar på specialtillverkningar. Fram till för bara några år sedan var specialtillverkning snarare något elitistiskt som utfördes enligt särskilda etikettsregler, oftast bakom stängda dörrar. En butik som man bara kan traska in i och prova couture? Otänkbart. Men modebranschen är inte den enda där det blivit norm att vara tillgänglig för en bredare publik.

"I MANUFAKTUR förverkligas kundernas personliga önskemål ofta för hand (vänster). Till exempel en exklusiv kombination av mörkbrunt läder med porslinsfärgade sömmar och grön lack på en Mercedes-AMG E 63 (höger)."
Banner

Under märket MANUFAKTUR öppnade Mercedes-Benz redan under föregående år dörren till en unik värld av färger, material och bearbetningar. Designteamet bjuder på det mesta, från ett omfattande individualiseringsprogram till extravaganta projekt som Haute Voiture, som du kan läsa mer om på sidan 20 i avdelningen Om skönhet. Concept Mercedes-Maybach Haute Voiture uppstod i gränslandet mellan haute couture och Mercedes-Maybach S-Klass. Designchef Gorden Wagener överlät projektledningen till Belinda Günther, chef över avdelningen Color & Trim på Mercedes-Benz. Hon och hennes team har utrustat bilen med elegant och iögonfallande bouclé, exklusiv nappaklädsel och mycket mer. Denna specialtillverkning i mycket begränsad upplaga är själva sinnebilden av exklusiv bespoke-design. Utbudet för individualisering är personligare och ger kunderna möjlighet att utforma de lyxigaste modellserierna från CLS till Maybach med lackeringar och interiörutrustning efter eget huvud. Exteriörens kulör, klädseln, panelerna och till och med innertaket går att välja, och inte bara på plats hos en återförsäljare. Även på webbplatsen kan kunden med hjälp av en konfigurator välja, kombinera och se resultatet. På så sätt underlättar Mercedes-Benz för kunderna att skräddarsy sina bilar. Allt tillverkas genom mästerlig hantverkskonst på fabriken i Sindelfingen.

”Manufaktur är vår ateljé”, säger Belinda Günther. ”För att ta fram de olika möjligheterna till individualisering har vi ett nära samarbete med våra partners, särskilt i början, för att fastställa ramarna och definiera önskemålen.” Kunden får alltså vissa gränser när det gäller utformningen, eftersom inte alla material och färger passar till varje modellserie. Man tillämpar ett slags modulsystem som kunden väljer från, vilket underlättar alla val och garanterar ett stilsäkert slutresultat.

På detta sätt kan kunden alltså vara mer delaktig i utformningen av bilen, så att den speglar och kompletterar ägarens personlighet.

Här snuddar vi vid anledningen till att skräddarsytt och specialtillverkat åter har blivit så populärt. Lyx är inte längre bara långklänning och kostym, utan också sneakers och huvtröjor. Eftersom tidigare decennier har luckrat upp klädkoder och stilregler allt mer, har även definitionen av statussymboler förändrats. Bland haute couture i Paris eller på Savile Row i London erbjuds därför i allt högre grad vardagsmode. Och utbudet måste anpassas på samma sätt – mindre tillknäppt och mer välkomnande.

Samtidigt marknadsförs var och varannan produkt som lyx nuförtiden. Den som vill sticka ut från mängden behöver något alldeles extra. Produkter som utformas individuellt och bara tillverkas på förfrågan har därför blivit allt populärare. Balenciagas kreativa Demna säger så här: ”Om man sätter hantverket i rampljuset blir det mer betydelsefullt eftersom allt är tillgängligt. Även yngre människor vill någon gång ha mer än en t-shirt med logga från ett varumärke. Många premiumkunder uppskattar andra saker.”

Banner

Banner

Banner

Concept Mercedes-Maybach Haute Voiture ger en föraning om möjligheterna med skräddarsydda modeller som kunderna själva skapar (vänster), inklusive en skräddarsydd kavaj i samma material som interiörklädseln (höger).

”Manufaktur är vår ateljé. För att ta fram de olika möjligheterna till individualisering har vi ett nära samarbete med våra partners, särskilt i början, för att fastställa ramarna och definiera önskemålen”

Belinda Günther, chef för Color & Trim på Mercedes-Benz

 

En som har tagit fasta på detta är Detlev Diehm. Han är herrskräddare och har bland annat ingått i det kreativa teamet på Valentino och Hugo Boss, samt arbetat som kreativ chef på Regent. 2017 grundade han Diehm Bespoke och erbjuder sedan dess skräddarsytt herrmode i ett litet och exklusivt företag i München. Minst tre provningar och tre månaders väntetid krävs för ett nytt plagg. Affärerna gick bra redan från början, och sedan Coronakrisen går de ännu bättre. ”Folk har tänkt över sin konsumtion”, säger han. ”Önskan efter något som har tillverkats enbart för deras skull och som håller länge är starkare.” Vissa av hans kunder bokar tid ett år i förväg, eftersom de behöver tid på sig för att spara ihop pengar till beställningen. Andra, som har gott om pengar, har bestämt sig för att hädanefter låta specialtillverka allt. ”Då gäller det inte bara mode, utan även möblerna, badrummet och bilarna.”

Tillbaka till Maximilian Kehl och hans olivgröna E 63. Valet av kulör visar tydligt vilken betydelse bilen har för honom. ”För mig ska bilen vara en plats där jag trivs. Därför har jag velat skapa en hemtrevlig känsla i kupén, och valt brunt läder med kviltning. Utvändigt ville jag ha något unikt. Grått, svart, mörkblått – det ser man överallt, men jag har tröttnat på de färgerna.” Det främsta målet när han skräddarsyr sin modell? Att framhäva dels kvalitetsnivån i interiören hos S-Klass, dels den diskreta exteriören hos E-Klass. Anspråksfullt? Absolut. Men en väg som det lönar sig att gå, såväl för kunderna som för Mercedes-Benz själva.

"Om man sätter hantverket i rampljuset blir det mer betydelsefullt eftersom allt är tillgängligt. Även yngre människor vill någon gång ha mer än en t-shirt med logga från ett varumärke. Många premiumkunder uppskattar andra saker."

Demna, kreativ chef på Balenciaga

Banner

Målet för MANUFAKTUR-kunden var att förvandla sin Mercedes-AMG E 63 (vänster) till en plats att trivas på med hjälp av olika personliga val. Dessutom skulle den vara ett unikum, som tillverkats exklusivt för honom.