Påven har en ny bil, och precis som de senaste 45 åren är det en specialdesignad G-Klass. Som för övrigt är helt elektrisk. Här är den nya påvemobilen.
När toppchefer, världsledare och andra framstående personer ska transporteras säkert och bekvämt är det ofta i baksätet på en elegant svart limousine. Bakom tonade fönster, som ibland också är skottsäkra, där de kan sitta i lugn och ro skyddad från nyfikna ögon.
Precis en sådan bil är Mercedes-Benz S-Klass GUARD, och den kan du läsa mer om här.
Men med påven är det annorlunda. För när den katolska kyrkans överhuvud ger sig ut på vägarna är det viktigt att vara så synlig som möjligt. Och för det krävs ett helt annat fordon: påvemobilen.
Den första påvemobilen
Med 587 hästkrafter, fyra individuella elmotorer och funktioner som virtuell differentialspärr samt möjlighet att rotera på sin egen axel är påvens nya bil av en annan kaliber än den som Johannes Paulus II körde för 45 år sedan.

Men även om den nya påvemobilen inte låter sig stoppas av snö, sand eller vatten upp till stötfångarna kommer den troligtvis inte att tillbringa någon större del av sin tid varken i terrängen eller ytterfilen. Snarare tvärtom.
Trots all kraft är påvens nyaste fordon nämligen specialbyggt för att köra extra långsamt.Detta är en viktig egenskap när man kör processioner genom stora folkmassor, där så många som möjligt ska kunna få en skymt av Vatikanens ledare.
Innovativ teknik möter klassiska hantverkstraditioner
Ombyggnaden från civil G-Klass till påvemobil är omfattande, eftersom en stor del av processen bygger på gammalt hederligt karosserihantverk.
Utvändigt har originaltaket delvis tagits bort, medan B-stolpen har överförts till sidoväggen. Den vänstra bakdörren har tagits bort och omsorgsfullt integrerats i karossen, och gångjärnen från den högra bakdörren har flyttats framåt. Praktiskt, enkelt och elegant.
Bakom framsätena kan Hans Helighet sedan sitta i ett höj- och sänkbart, vridbart säte som gör det möjligt för honom att tala till sin publik från flera vinklar. Vid regn eller dåligt väder kan påvemobilen naturligtvis förses med ett hardtop i plexiglas.

Ett internationellt samarbete
Den nya påvemobilen har varit under utveckling i mer än ett år och skapades av ett team bestående av representanter från Graz-fabriken, ett team från Mercedes-Benz Sindelfingen och naturligtvis Mercedes-Benz Italien.
Det unika fordonet överlämnades personligen till påven Franciskus av Mercedes-Benz vd Ola Källenius.

Fakta om påvemobilen




